Un grup d’alumnes de l’Escola Familiar Agrària Quintanes va tenir l’oportunitat de treballar un camp, recreant com es feia fins fa mig segle, és a dir, amb la destresa de l’home i la força animal.

Eren dos quarts de deu del matí de l’últim dia d’octubre i a el Mas El Colomer de Taradell hi arribava un autocar amb una vintena d’alumnes de l’EFA Quintanes preparats per fer el Taller de llaurar i sembrar, organitzat per la Xarxa de Patrimoni Rural – Ecomuseu del Blat.

Després d’una petita xerrada introductòria sobre els orígens i l’evolució de la pagesia, conduïda pel professor de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya i membre de la XPR-EB, Jacint Torrents, els estudiants van apropar-se al camp dels Ametllers. Allà els esperava un camp ja llaurat, fresat, i també cellonat, és a dir, amb marques fetes amb grapats de palla cada sis o vuit passes per veure el tros a sembrar.

Amb la senalla de palma penjada a l’espatlla van començar a escampar a grapats les llavors sobre la terra del camp, sembrant a la voleiaseguint les indicacions dels experts Joan Serra i Ramon Presseguer. Hi van sembrar varietats antigues de sègol i civada.

Un alumne de l’EFP Quintanes aprèn a sembrar “a la voleia”.

Posteriorment, i amb l’ajuda d’una euga cedida pels Tonis de Taradell per l’ocasió, els joves van veure com es passava el rascle per sobre el sembrat i, a continuació, el trull, unes eines imprescindibles per aplanar la terra i colgar el gra sembrat.

Demostració de com es prepara el camp amb el rascle i la força de l’euga.

Un cop acabat el taller, els alumnes van explicar que els havia agradat l’experiència i que ara valoraven, encara més, la feina al camp dels seus avis i avantpassats. I és que en aquella època, per sembrar una quartera de terra a la voleia calia un quart de jornal d’home; ara, en canvi, gràcies a les màquines sembradores especialitzades arrossegades pel tractor, se sembra molt més ràpid.

L’activitat va concloure amb una visita a les col·leccions de patrimoni agrícola i a l’exposició L’any a pagès a el Mas El Colomer. Els alumnes tornaran al camp sembrat a mitjans de març, per Sant Josep, per fer el taller d’herbejar tal com indica el calendari tradicional del cicle de conreu dels cereals. Fins llavors hi ha temps perquè creixi el que es va sembrar.