El dia 11 de novembre de 2017 es va celebrar a Taradell la V Jornada de Cultura Viva en el què es van donar a conèixer vuit projectes sobre recerca etnològica a la Catalunya Central.

En aquella sessió, feta a la biblioteca de Taradell i on hi va assistir l’alcalde Josep Verdaguer i la Directora General de Cultura Popular, Associacionisme i Acció Culturals de la Generalitat de Catalunya, Verònica Guarch, es van presentar vuit projectes de recerca etnològica de la zona de la Catalunya Central.

Tornar a donar vida a projectes ja passats

Tres dels treballs presentats en aquesta edició de Cultura Viva toquen de més a prop a la Xarxa de Patrimoni Rural – Ecomuseu del Blat.

Un d’ells és el resultat de l’inventari, documentació i exposició dels elements patrimonials del Molí de la Calvaria de Calldetenes i el seu entorn. L’objectiu ha estat posar en valor el propi molí i contribuir a la restitució de l’ofici de moliner i del procés de d’elaboraciód e les farines. És un treball fet pels companys José Antonio Corral, Santi Ponce i Jacint Torrents.

Un segon treball és el relacionat amb l’Escola del Colomer i Josefa Lleopart, una escola rural situada al Mas El Colomer creada l’any 1942. La feina de recerca ha consistit en reconstruir la història de l’escola i la biografia de la seva mestra a partir d’entrevistes a exalumnes i una anàlisi documental. Els autors de la investigació són: Júlia Aregall i Miquel Rosell.

Per últim, destacar el treball que ha fet el Grup de Recerca Local de Taradell sobre la tradició de les atxes de barballó en aquesta població. S’han fet entrevistes i el resultat és un reportatge de 38 minuts que recull aquesta tradició tant arrelada al poble.

A més, en la sessió, es van presentar els següents projectes: la recerca entorn el centenari del Club Futbol Torelló 1917-2017; el projecte de difusió del patrimoni en pedra seca a la comarca del Bages; els aplegadors d’ermita o senders i les seves capelletes; la descoberta de la sèquia de la Guixa; i Ca l’Esparter, patrimoni de Manlleu i projecte educatiu.

L’estima pel patrimoni proper

El Programa Cultura Viva és una iniciativa de l’Observatori Etnològic i Immaterial que té com a objectiu comunicar els resultats de les recerques científiques sobre temes etnològics que es fan a Catalunya….

Queda clar que hi ha gent que encara es preocupa, i molt, per la conservació i la difusió del patrimoni més proper. GRÀCIES!